STATUT

Niepublicznego Przedszkola Wróżkolandia

w Przywidzu

Rozdział I

Podstawowe informacje o przedszkolu

§1

  1. Nazwa: Przedszkole „Wróżkolandia” w Przywidzu (zwane dalej przedszkolem).
  2. Siedziba organu prowadzącego: Przywidz ul. Egiertowska 6, 83-047 Przywidz.
  3. Typ: Niepubliczne przedszkole ogólnodostępne.
  4. Organem prowadzącym przedszkole jest osoba fizyczna Agnieszka Hiller zamieszkała w Zielenin 23/1, 83-422 pocz. Nowy Barkoczyn
  5. Ustalona nazwa używana przez przedszkole:

Przedszkole Niepubliczne „Wróżkolandia”

Agnieszka Hiller, Przywidz ul. Egiertowska6, 83-047 Przywidz

NIP 591 155 49 58

  1. O likwidacji przedszkola oraz zmianach w statucie decyduje organ prowadzący.

 Rozdział II

                                     Cele i zadania przedszkola         

                                                       §2

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r.(tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami ) oraz z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego( Rozporządzenie MEN z dnia 23 XII 2008r.).

Po zmianach:

1a) Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty z dnia 14 grudnia 2016r. prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59)

  1.  Celem przedszkola jest:

•    wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im sytuacjach codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
•    wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe, potrafiły zgodnie bawić się i uczyć, kulturalnie zwracać się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy,

•    kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodniejszego znoszenia stresów i porażek,
•    rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,

•    troska o zdrowie dzieci, ich rozwój fizyczny oraz sprawność ruchową, aby chciały i mogły uczestniczyć w zabawach i grach sportowych,

•    budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, a także rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
•    wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
•    kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej,

•    zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w szkolnym kształceniu.

  1. Zgodnie z Ustawą o Systemie Oświaty, na życzenie rodziców przedszkole organizuje dla dzieci lekcje religii katolickiej. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę nauczyciela.

Po zmianach:

3a) Przedszkole nie organizuje lekcji religii dla dzieci

  1.  Każda grupa dzieci powierzona jest opiece odpowiedniej liczbie nauczycieli, zgodnie z organizacją pracy w danym roku szkolnym.
  2. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy dzieci odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci, pod opieką nauczycieli. W trakcie zajęć organizowanych przez placówkę poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki), zapewniona jest opieka pomocy nauczyciela, woźnej oddziałowej lub rodzica.
  3.  Zapewnienie wychowankom opieki i bezpieczeństwa podczas wycieczek odbywa się na podstawie odrębnych przepisów, określających obowiązki kierownika i opiekuna wycieczki.
  4.  Przedszkole wymaga od rodziców i opiekunów przestrzegania obowiązku osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola w godzinach pracy placówki.
  5.  Dzieci mogą być również odbierane przez inne osoby pełnoletnie, które mogą przejąć odpowiedzialność prawną i zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo po wcześniejszym upoważnieniu ich na piśmie przez rodziców lub opiekunów.
  6. W przypadku upoważnienia przez rodziców dzieci nieletnich, rodzice ponoszą całkowitą odpowiedzialność cywilną i karną za zaistniałe zdarzenie.
  7.  Nie wydaje się dziecka rodzicowi (opiekunowi), który jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających; w takiej sytuacji nauczycielka zobowiązana jest skontaktować się z drugim rodzicem dziecka, jeżeli nie jest to możliwe – powiadomić policję.
  8. Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci przyprowadzają i odbierają je z przedszkola oraz są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
  9.  Osoba odbierająca dziecko powinna zgłosić to nauczycielowi lub upoważnionemu pracownikowi przedszkola. Dziecko przyprowadzane jest do sali i z sali przekazywane jest rodzicowi. Od tego momentu osoba odbierająca dziecko odpowiada za jego bezpieczeństwo. Ta sama zasada dotyczy odbierania dziecka z placu zabaw. Osoba odprowadzająca dziecko do przedszkola powinna w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu (rozebrać i przebrać) a następnie przekazać upoważnionemu pracownikowi. Od momentu przekazania dziecka za jego bezpieczeństwo odpowiada przedszkole.
  10.  Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
  11. W wyjątkowych przypadkach losowych dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może wystąpić do MOPS o przyznanie pomocy okresowej bądź doraźnej dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej.

Po zmianach:dodano

15. Przedszkole realizuje zadania poprzez:

  1. diagnozowanie dzieci mogących rozpocząć naukę w szkole pod kątem gotowości do nauki szkolnej, 
  2. wspomaganie indywidualnego rozwoju i wczesnej edukacji dzieci od 3-go roku życia do rozpoczęcia nauki w I klasie sześcioletniej szkoły podstawowej, 
  3. zapewnienie opieki wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji
    i bezpieczeństwa, 
  4. tworzenie warunków umożliwiających dzieciom osiągnięcie gotowości szkolnej, 
  5. wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym, 
  6. kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia
    i bezpieczeństwa oraz rozwijanie ich sprawności ruchowej, 
  7. budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wspomaganie więzi uczuciowej z rodziną, 
  8. nabywanie przez dziecko kompetencji językowej, a w tym nabywanie umiejętności komunikowania się, gotowości do czytania i kreślenia symboli graficznych, 
  9. nabywanie przez dziecko umiejętności posługiwania się językiem obcym podczas zajęć obowiązkowych bezpłatnych,
  10. integrowanie treści edukacyjnych, 
  11. prowadzenie działalności diagnozującej dotyczącej rozwoju dziecka, 
  12. włączanie dzieci z zaburzeniami rozwoju w tym dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym w życie grupy rówieśniczej na zasadzie równości praw i obowiązków oraz na stworzeniu warunków do pracy nad przekroczeniem barier rozwojowych, organizowanie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
  1. zajęcia logopedyczne, 
  2. kompensacyjno-korekcyjne, 
  3. spotkania z psychologiem
  4. porady, konsultacje, warsztaty dla rodziców, 
  1. prowadzenie pracy indywidualnej o charakterze profilaktycznym, stymulującym, korekcyjnym i kompensacyjnym z dziećmi, u których w wyniku obserwacji ujawniono taką potrzebę oraz dokumentowanie jej przebiegu
    w dzienniku zajęć pozalekcyjnych. Zajęcia te odbywać się mogą na pisemny wniosek rodziców( prawnych opiekunów) dziecka, po otrzymaniu orzeczenia
    z poradni i uzyskaniu zgody organu prowadzącego oraz po zapewnieniu wykwalifikowanej kadry, odpowiedniego wyposażenia placówki do stopnia niepełnosprawności. 

16. W przedszkolu może być prowadzona działalność innowacyjna  i eksperymentalna. 

17. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających w szczególności: 
  1. z niepełnosprawności; 
  2. z niedostosowania społecznego; 
  3. z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; 
  4. ze szczególnych uzdolnień; 
  5. ze specyficznych trudności w uczeniu się; 
  6. z zaburzeń komunikacji językowej; 
  7. z choroby przewlekłej; 
  8. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; 
  9. z niepowodzeń edukacyjnych; 
  10. z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia
    i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi; 
  11. z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. 
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom, dzieciom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli
    w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci. 
  2. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
  4. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają  dzieciom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści wykonujący  w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi  i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami”. 
  5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z: 
  1. rodzicami dzieci; 
  2. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”; 
  3. placówkami doskonalenia nauczycieli; 
  4. innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; 
  5. organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. 
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana  z inicjatywy: 
  1. rodziców dziecka; 
  2. dyrektora przedszkola, 
  3. nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem; 
  4. pielęgniarki środowiskowej 
  5. poradni; 
  6. asystenta edukacji romskiej; 
  7. pomocy nauczyciela; 
  8. pracownika socjalnego; 
  9. asystenta rodziny; 
  10. kuratora sądowego. 
  1. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem w formie: 
  1. zajęć rozwijających uzdolnienia; 
  2. zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć charakterze terapeutycznym; 
  3. porad i konsultacji. 
  1. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. Szczegółowy zakres organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej regulują odrębne przepisy. 
  1. Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.
  1. Przedszkole może organizować indywidualne nauczanie i wychowanie dzieciom, o obniżonym ogólnie poziomie funkcjonowania intelektualnego,
    z dysfunkcją ruchu, uniemożliwiającą lub utrudniającą, uczęszczanie do przedszkola, przewlekle chorym i innym, stale lub okresowo niezdolnym do nauki i wychowania w warunkach przedszkolnych; 
  2. Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne, jeżeli poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna wskaże, że dziecko może przebywać w typowej grupie dzieci. Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje komisja rekrutacyjna lub dyrektor przedszkola, po wnikliwym zbadaniu sprawy oraz ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, czy: 
  1. rozkład architektoniczny przedszkola jest właściwy do przyjęcia dziecka niepełnosprawnego, 
  2. zgoda organu prowadzącego na prowadzenie rewalidacyjnych oraz zatrudnienie odpowiednich specjalistów; 
  1. W przypadku nie ujawnienia, bądź nie udokumentowania przez rodziców faktu niepełnosprawności ich dziecka, które zostało przyjęte do przedszkola, na wniosek nauczycielki oddziału i Rady Pedagogicznej, dyrektor jest zobowiązany skierować dziecko do poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej w celu wydania orzeczenia w sprawie:
  • przyjęcia lub nie przyjęcia dziecka do przedszkola z podaniem uzasadnienia (wskazania lub przeciwwskazania do przebywania
    w typowej grupie przedszkolnej); 
  1. Za zgodą, na finansowanie przez organ prowadzący, przedszkole może tworzyć oddziały integracyjne dla dzieci z określonym schorzeniem: 
  • dzieci do tego oddziału kwalifikuje na podstawie orzeczenia poradnia psychologiczno – pedagogiczna, 
  • oddział integracyjny może być utworzony a dyrektor przedszkola będzie zabiegał o utworzenie tego oddziału, jeśli na dany rok szkolny zgłoszone zostaną dzieci z orzeczeniem poradni. Liczba dzieci w tym oddziale nie może przekroczyć 20 w tym nie więcej niż 5 dzieci niepełnosprawnych.

    §3

  1. Organami przedszkola są:

a) Dyrektor ds. nadzoru pedagogicznego – Dyrektor Przedszkola,  

b) Rada Pedagogiczna.

 Po zmianach:

1b)Z uwagi na zbyt małą liczbę nauczycieli (2 –je) nie powołano radę pedagogiczną

   2. Wszelkie spory między organami Przedszkola rozstrzyga organ prowadzący,   

      uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.  

   3.    Rada Rodziców:
   –    w przedszkolu nie działa rada rodziców,
  –    wszyscy rodzice współpracują z nauczycielami w sprawach wychowawczo-

      dydaktycznych,

–    wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci,
–    współdziałają z prowadzącymi przedszkole w tworzeniu dzieciom prawidłowych 

     warunków do zajęć i zabaw w przedszkolu.

 ROZDZIAŁ III

 DYREKTOR I WICE DYREKTOR 

                                                     § 4

1. Przedszkolem kieruje Dyrektor Przedszkola  

  § 5 

1. Dyrektor Przedszkola: 

 a) Prowadzi hospitację zajęć prowadzonych przez nauczycieli przedszkola; 

 b) Sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z obowiązującymi przepisami; 

 c) Sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego dzieci poprzez aktywne działania pro-zdrowotne; 

 d) Gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy; 

 e) Wspomaga nauczycieli w osiągnięciu wysokiej jakości pracy; 

 f) Przewodniczy Radzie Pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjętych w ramach jego kompetencji;  

Po zmianach:

1f) Brak rady pedagogicznej w przedszkolu

g) Wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa; 

Po zmianach:

1g) Brak rady pedagogicznej w przedszkolu

 h) Opracowuje zakres obowiązków nauczycieli; 

 i) Ponosi odpowiedzialności za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, awansu nauczycieli oraz wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją; 

 j) Opracowuje i przygotowuje arkusz organizacji pracy przedszkola

 i) Opracowuje wspólnie z Radą Pedagogiczną roczny plan pracy; 

Po zmianach:

1i) Opracowuje wspólnie z nauczycielami roczny plan pracy

 2. W przedszkolu może zostać powołany Wice Dyrektor. Do kompetencji i zadań Wice 

      Dyrektora Przedszkola należy:

 a) Kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz;  

 b) Organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola; 

 c) Zarządzanie majątkiem przedszkola;

 d) Podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu Przedszkola;

 e) Prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie z

     obowiązującymi przepisami; 

 f) Opracowanie i przygotowanie projektu preliminarza wydatków budżetowych; 

g) Dysponowanie środkami finansowymi placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich 

   prawidłowe wykorzystanie;

  h) Zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami kodeksu  

     pracy, BHP i Ppoż.; 

  i) Współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi;

  j) Zawieranie umów z rodzicami (opiekunami prawnymi) o świadczenie usług Przedszkola. 

3. Zadania realizowane wspólnie przez Dyrektora Przedszkola i Wice Dyrektora Przedszkola: 

 a) Kierowanie polityką kadrową, decydowanie o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników  

     przedszkola; 

 b) Organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; 

 c) Opiniowanie i organizowanie zewnętrznych form doskonalenia zawodowego nauczycieli;      d) Podejmowanie decyzji o przesunięciu lub usunięciu (skreśleniu) dziecka z przedszkola w 

   czasie roku szkolnego;  

e) Opracowanie i przygotowanie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców; 

 f) Ustalenie wspólnie z Radą Pedagogiczną rocznego rozkładu zajęć w grupach oraz zasad pobytu dziecka w przedszkolu w zakresie swoich kompetencji;

  g) Opracowanie regulaminów o charakterze wewnętrznym.

 4. Koordynatorem poszczególnych organów jest Wice Dyrektor Przedszkola, który 

    zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji 

    w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.

ROZDZIAŁ IV

RADA PEDAGOGICZNA

Po zmianach

Rozdział IV -Rada pedagogiczna nie została powołana z uwagi na zbyt małą liczbę nauczycieli -2 je

§ 6

 1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą jako jej członkowie wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu. 

 2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.  

3. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, goście zaproszeni przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej. 

§ 7

 1. Zebrania Rady Pedagogicznej zwołuje Dyrektor Przedszkola. 

 2. Na pisemny umotywowany wniosek, co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej Dyrektor Przedszkola zwołuje nadzwyczajne zebranie Rady. Musi się ono odbyć najpóźniej w ciągu tygodnia od daty złożenia wniosku. Wniosek taki musi zawierać proponowany porządek obrad.  

§ 8

 1. Porządek obrad Rady Pedagogicznej proponuje Dyrektor Przedszkola.  

2. Prawo zgłaszania wniosków na temat porządku obrad mają członkowie Rady Pedagogicznej oraz zaproszeni goście. 

§ 9

1. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.  

2. Rada Pedagogiczna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym. Decyzje o przeprowadzeniu głosowania tajnego podejmuje się w drodze uchwały.    

§ 10

 1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy: 

 a) Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,  

 b) Tworzenie programu wychowawczo-edukacyjnego Przedszkola, 

 c) Wnioskowanie do Dyrektora Przedszkola i Wice Dyrektora Przedszkola o skreślenie dziecka z listy wychowanków,

 d) Opiniowanie organizacji pracy Przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć, 

 e) Kierowanie dzieci na pogłębione badania psychologiczno-pedagogiczne, 

 f) Zgłaszanie uwag i proponowanie zmian w statucie,

 g) Rada Pedagogiczna może ustalić regulamin swojej działalności, który musi być zgodny z niniejszym statutem. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane, 

h) Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej spraw, które mogą naruszać czyjeś dobro osobiste.  

§ 11

Rada Pedagogiczna obraduje: 

 a) Przed rozpoczęciem roku przedszkolnego w związku z organizacją nowego roku przedszkolnego,  

b) Pod koniec pierwszego semestru w celu podsumowania pracy dydaktyczno- wychowawczej za I półrocze,  

c) Po zakończeniu roku przedszkolnego w celu podsumowania całorocznej pracy Przedszkola i wysunięcia propozycji programu działalności w roku następnym,  

d) Raz w miesiącu w celu omówienia spraw bieżących.

§ 12

 Członek Rady Pedagogicznej ma obowiązek: 

 a) Brać czynny udział we wszystkich zebraniach i pracach Rady Pedagogicznej,  

b) Wykonywać uchwały Rady Pedagogicznej zgodnie z ich treścią i ustalonymi terminami, nawet wtedy, gdy zgłosił swoje zastrzeżenia co do ich treści, 

 c) Składać przed Radą Pedagogiczną sprawozdania z przydzielonych zadań.     

§ 13

 Dyrektor Przedszkola jako przewodniczący Rady Pedagogicznej: 

a) Ma prawo wstrzymać wykonanie postulatów Rady Pedagogicznej, jeśli są niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa,  

b) Informuje Radę Pedagogiczną o aktualnych przepisach prawnych, 

c) Powinien tworzyć atmosferę życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich  

    członków Rady Pedagogicznej.   

ROZDZIAŁ V

ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

§ 14

1. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest grupa, obejmująca dzieci w wieku  

    od 2,5 do 6 lat. 

2. Liczba dzieci w grupie nie przekracza 25.  

3. Liczba grup określana jest na podstawie decyzji Dyrektora Przedszkola po zasięgnięciu 

 opinii Rady Pedagogicznej, w zależności od możliwości lokalowych Przedszkola.  

Po zmianach

3a) Liczba grup w przedszkolu uzależniona jest od ilości dzieci. Maksymalna liczba grup to 2, na które składają się dzieci młodsze od 2,5-3 oraz dzieci starsze od 4-6lat. Nie zawsze wiek dziecka stanowi przynależność do danej grupy, o stworzeniu odpowiedniej grupy wiekowej decyduje ilość dzieci.

§ 15

1. Praca dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o wytyczne MEN. 

 2. Przedszkole realizuje podstawy programowe wychowania przedszkolnego. 

 3. Czas trwania zajęć dodatkowych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi ok. 30 min. 

 4. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne przepisy.  

5. Szczegóły współpracy z rodzicami określa Regulamin Przedszkola.  

§ 16

1. Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez Dyrektora Przedszkola, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, z uwzględnieniem potrzeb dzieci, wynikających z ich rozwoju, zasad ochrony zdrowia i higieny oraz słusznych oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów). 

 2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad daną grupą, ustalają dla danej grupy szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.  

3.    Rodzaje zajęć dodatkowych, terminy i czas ich trwania podawane są rodzicom do wiadomości poprzez wywieszanie na tablicy ogłoszeń dla rodziców.

4.    W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach.

5.    W przedszkolu nie podaje się żadnych leków.

6.    W przypadku zachorowania dziecka w przedszkolu powiadamia się o tym rodziców.    Mają oni obowiązek odebrania dziecka z przedszkola i zapewnienia mu opieki medycznej.

7.    W innych uzasadnionych przypadkach (losowych, zagrożenia życia dziecka ) przedszkole wzywa karetkę pogotowia i powiadamia rodziców. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej i do czasu pojawienia się rodziców pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszą dziecku.

8.    Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie przedszkolnym, zgodnie z warunkami realizacji podstawy programowej.

§ 17

1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny od 1 września do 31 sierpnia, z wyjątkiem dni wolnych określanych przez Dyrektora Przedszkola i ogłaszanych rodzicom w Zasadach pobytu Dziecka w Przedszkolu do 10 września danego roku szkolonego. 

2. Przedszkole działa od poniedziałku do piątku w godzinach 6.00 -18.00.

Po zmianach

2a) Od 01.07.2018r. przedszkole będzie czynne w godzinach od 7.00-17.00 od pn-pt.

  1. Przerwy pracy przedszkola wykorzystywane są na przeprowadzenie prac   modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo-gospodarczych.

Po zmianach:dodano

  1. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników, ustalone są przez organ prowadzący:
  1. dzieci zakwalifikowane do przedszkola mają zapewnione pełne wyżywienie, korzystają one z ilości posiłków określonych w deklaracji rodziców o kontynuacji wychowania przedszkolnego, we wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola oraz w umowie zawartej z rodzicami; 
  2. przedszkole zapewnia: 
  • 3 posiłki ( śniadanie, obiad, podwieczorek) 
  • 2 posiłki ( śniadanie, obiad); 
  1. opłaty za posiłki wnoszone są za każdy miesiąc z dołu do 10–go każdego dnia miesiąca
  2. opłaty za wyżywienie podlegają zwrotowi za każdy dzień nieobecności dziecka, po uprzednim zgłoszeniu nieobecności 
  3. zwrotu opłaty dokonuje się poprzez zaliczenie należnej kwoty na poczet opłaty za miesiąc następny; 
  4. pracownicy przedszkola mogą korzystać z posiłku w godzinach swojej pracy; 
  5. dla pracowników zatrudnionych w przedszkolu koszt wyżywienia ustala organ prowadzący; 

§ 18

Szczegółowe zasady wnoszenia opłat za Przedszkole i rozliczania ich, zawarte są w Umowie z Rodzicami dotyczącej pobytu dziecka w Przedszkolu. 

ROZDZIAŁ VI

                          OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW 

§ 19

Po zmianach : dodano

  1. Pracownikami przedszkola są: dyrektor, zastępca dyrektora, nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi. 
  2. Pracownicy przedszkola wykorzystują urlop wypoczynkowy w czasie ustalonym
    w planie urlopów i zgodnie z przerwą w pracy przedszkola. 
  3. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników o których mowa w ust.1 określają odrębne przepisy.
  4. Pracownicy administracji i obsługi to: główna księgowa, starszy specjalista, pomoc nauczyciela, woźna. Szczegółowy zakres obowiązków i czynności służbowych pracowników znajduje się w indywidualnych teczkach akt osobowych.
  1. Do podstawowych obowiązków pomocy nauczyciela należy: 
  1. Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci.
  2. Pomoc dzieciom w czynnościach higienicznych.
  3. Karmienie dzieci i czuwanie nad prawidłowym spożywaniem posiłków. 
  4. Pomoc nauczycielce w przygotowaniu materiału do zajęć np. temperowanie kredek, wycinanie itp. 
  5. Pomoc dzieciom w układaniu zabawek na stale miejsce 
  6. Utrzymanie ładu i porządku w „kącikach zainteresowań” 
  7. Naprawa zabawek w miarę możliwości. 
  8. Uczestniczyć w spacerach i wycieczkach, zajęciach na powietrzu. 
  9. Pomoc w ubieraniu i rozbieraniu dzieci. 
  10. Pomagać woźnym oddziałowym w razie urlopu, zwolnienia lekarskiego. 
  11. Wykonywać inne czynności polecone przez nauczycielkę, dyrektora wynikające z organizacji pracy placówki. 
  1. Do podstawowych obowiązków woźnej należy: 
  1. Utrzymywać w czystości powierzone pomieszczenia. 
  2. Gruntownie raz w tygodniu sprzątać wyżej wymienione pomieszczenia w czasie nieobecności dzieci. 
  3. Codziennie ścierać parapety okien, kurz z pólek, zabawek i sprzętu. 
  4. Podlewać kwiaty i dbać o ich estetyczny wygląd. 
  5. Porządkować wraz z dziećmi kąciki zabawowe. 
  6. Pomagać rozkładać naczynia. 
  7. W razie potrzeby pomagać nauczycielce w przygotowywaniu zajęć. 
  8. Wspierać nauczycielkę w sprawowaniu opieki nad dziećmi podczas zajęć zwłaszcza poza terenem placówki (spacery …) 
  9. Prać ręczniki w swoim oddziale zgodnie z instruktażem. 
  10. Dbać o należyty stan sanitariatów, systematycznie uzupełniać mydło
    i papier toaletowy. 
  11. Dbać o estetykę otoczenia przedszkola. 
  12. Zamykać przedszkole – sprawdzić dokładnie czy zamknięte są okna, drzwi i zgaszone światła we wszystkich pomieszczeniach. 
  13. Przestrzegać zaleceń SANEPID-u. 
  14. Przestrzegać Regulaminu Pracy, przepisów BHP, P-POŻ. 
  15. Dbać o powierzone mienie, sprzęt techniczny i właściwe gospodarowanie środkami czyszczącymi i dezynfekującymi. 
  16. Wykonywać inne czynności powierzone przez dyrektora przedszkola wynikające z organizacji placówki. 
  1. Do podstawowych obowiązków głównej księgowej należy: 
  1. Zakres obowiązków ogólnych: 
  2. Dbałość o dobre imię i prestiż zakładu. 
  3. Przestrzeganie obowiązującego prawa. 
  4. Wykonywanie zadań sumiennie, rzetelnie i bezstronnie. 
  5. Zachowanie tajemnicy służbowej, ochrona danych osobowych oraz informacji niejawnych. 
  6. Zachowanie kultury, uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami współpracownikami oraz w kontaktach ze stronami załatwiającymi sprawy. 
  7. Zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim. 
  8. Dokładne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonego. 
  9. Ścisłe i terminowe rozliczanie się z powierzonych zadań. 
  10. Przestrzeganie ustalonego w zakładzie porządku pracy. 
  11. Przestrzeganie przepisów, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie p/pożarowej. 
  12. Kształtowanie właściwej atmosfery w miejscu pracy. 
  13. Prowadzenie dokumentacji i gromadzenie dokumentów zgodnie
    z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. 
  1. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności: 
  1. diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dziecka; 
  2. prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dziecka i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dziecka i eliminowania jej zaburzeń; 
  3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dziecka;
  4. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej. 

 1. Każdą grupą opiekuje się dwóch lub trzech wychowawców.

 2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej, wychowawcy opiekują się grupą w miarę możliwości przez cały okres uczęszczania dzieci do Przedszkola. 

 3. W ciągu dnia, w zależności od pory dnia, grupą opiekuje się jeden lub dwóch wychowawców.  

§ 20

 Zadania nauczycieli:  

a) Działanie zgodne ze Statutem Przedszkola oraz prawem oświatowym, 

 b) Realizacja programu Przedszkola w oparciu o podstawy programowe,  

c) Opieka nad dziećmi w godzinach pracy,  

d) Odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w godzinach pracy,  

e) Stymulowanie rozwoju psychofizycznego dzieci,  

f) Prowadzenie planowej obserwacji pedagogicznej. Obserwacje pedagogiczne dokumentowane są przez karty obserwacji każdego dziecka, 

 g) Prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej, przygotowującej dzieci do szkoły oraz odpowiedzialność za jakość i wyniki tej pracy, 

 h) Organizowanie dodatkowych imprez wynikających z planu rocznego,  

i) Zastępowanie nieobecnych nauczycieli zgodnie z przydziałem Dyrektora Przedszkola, 

 j) Udział w Radach Pedagogicznych,  

Po zmianach:

1j) Brak udziału w radach pedagogicznych

k) Organizowanie zebrań dla rodziców 3 razy w roku – na początku roku szkolnego, w połowie roku szkolnego i pod koniec roku szkolnego,  

l) Organizowanie indywidualnych spotkań z rodzicami dotyczących rozwoju ich dziecka, 

m) Informowanie Dyrektora Przedszkola o ewentualnej chorobie jak najwcześniej (najpóźniej pierwszego dnia rano), 

 n) Tworzenie pomocy dydaktycznych 

 o) Dbanie o wygląd sal i zachowanie dobrego stanu wszelkich elementów wyposażenia Przedszkola, 

 p) Przestrzeganie zasad BHP i Ppoż., postępowanie zgodne z przepisami dotyczącymi zdrowia i bezpieczeństwa dzieci,  

q) Natychmiastowe informowanie rodziców i Dyrektora Przedszkola o każdym wypadku  

 r) Udział w szkoleniach BHP i Ppoż., oraz poddawanie się okresowym badaniom lekarskim.

Po zmianach: dodano

 

  1. Nauczyciele współpracują z rodzicami w celu ujednolicania oddziaływań wychowawczo-opiekuńczych w formie: 
  1. wspólnych spotkań z rodzicami, 
  2. indywidualnych rozmów z rodzicami, 
  3. grupowych spotkań z rodzicami, 
  4. zajęć otwartych dla rodziców, 
  5. organizacji uroczystości przedszkolnych. 

ROZDZIAŁ VII

          ZASADY UCZĘSZCZANIA DZIECI DO PRZEDSZKOLA

§ 21

  1. Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.

§ 22

1. Przyjęć dzieci do Przedszkola dokonuje Dyrektor Przedszkola.

2. Pierwszeństwo w przyjęciu do Przedszkola ma rodzeństwo dzieci już uczęszczających do Przedszkola oraz dzieci zapisane na liście oczekujących. 

3. Wychowankiem Przedszkola może zostać dziecko, którego rodzice lub opiekunowie akceptują postanowienia Statutu Przedszkola, zobowiązują się do opłacania ustalonego czesnego oraz wywiązują się z warunków umowy podpisanej przy zapisie dziecka do Przedszkola. 

4. Dyrektor Przedszkola może nie przyjąć dziecka danego dnia do przedszkola, gdy zauważy, że rodzic przyprowadził je chore.

 5. Dyrektor Przedszkola może skreślić dziecko z listy 

     wychowanków w przypadkach:  

a) Nie dotrzymania przez rodziców warunków umowy podpisanej pomiędzy Rodzicem, a Przedszkolem w chwili zapisania dziecka do Przedszkola, 

 b) Miesięcznej zaległości w opłatach czesnego mimo uprzedniego wezwania,  

c) Choroby będącej zagrożeniem dla innych dzieci na wniosek wychowawcy,  

d) Na wniosek Rady Pedagogicznej dopuszcza się możliwość skreślenia z listy dziecka, które uniemożliwia prowadzenie zajęć z pozostałymi dziećmi lub jego zachowanie zagraża bezpieczeństwu innych dzieci, 

 e) Gdy rodzice nie podejmują współpracy z wychowawcami w zakresie wychowania i nauczania dziecka,  

f) Regularnego niedotrzymywania przez rodziców godzin przyprowadzania i odbierania dziecka,   

§ 23

 1. Przedszkole stwarza dzieciom warunki zapewniające bezpieczeństwo, poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie. 

 2. Dzieci mają prawo do: 

 a) Fachowej opieki wychowawczej,

 b) Przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności,  

c) Zindywidualizowanej nauki,  

d) Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.  

§ 24

1.    Rodzice mają prawo do:

–    znajomości zadań wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,  uzyskiwania informacji o sukcesach i kłopotach ich dzieci,

–    uzgadniania z nauczycielami kierunku i zakresu zadań indywidualnych realizowanych w przedszkolu i w domu,

–    uzyskiwania porad w sprawach wychowania i rozwoju dziecka,-    wyrażania swoich opinii na temat pracy placówki,-    uczestnictwa w zajęciach organizowanych celowo dla rodziców dzieci,

–    udziału w otwartych uroczystościach przedszkolnych

2.    Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

•    przestrzeganie postanowień niniejszego statutu,

•    przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,

•    informowanie o przyczynach nieobecności dziecka dłuższej niż tydzień, szczególnie dzieci odbywających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, któremu winni zapewnić regularne uczęszczanie do przedszkola,

•    niezwłoczne poinformowanie dyrektora przedszkola lub nauczycielkę o chorobie zakaźnej dziecka i po chorobie zakaźnej przedłożyć zaświadczenie o zdolności dziecka do uczęszczania do przedszkola,

•    interesowanie się edukacją swojego dziecka w przedszkolu,

•    współpraca z nauczycielem w zakresie niwelowania problemów dziecka,

•    z dzieckiem uczęszczającym na indywidualne bezpłatne zajęcia logopedyczne w przedszkolu 

– kontynuować ćwiczenia w domu.

3.    Formy współpracy przedszkola z rodzicami:

•    zebrania ogólne,

•    zebrania grupowe o charakterze organizacyjnym, problemowym i warsztatowym,

•    konsultacje indywidualne z nauczycielami i dyrektorem,

•    spotkania integracyjne z rodzicami i ich dziećmi

ROZDZIAŁ VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 25

O decyzji dotyczącej likwidacji Przedszkola organ prowadzący zawiadamia Dyrektora Przedszkola, Radę Pedagogiczną, rodziców dzieci oraz jednostkę samorządu terytorialnego prowadzącą ewidencję placówek oświatowych, najpóźniej na 6 miesięcy przed likwidacją, która może mieć miejsce z końcem roku szkolnego.   

Po zmianach

1) O decyzji dotyczącej likwidacji Przedszkola organ prowadzący zawiadamia Dyrektora Przedszkola, nauczycieli, rodziców dzieci oraz jednostkę samorządu terytorialnego prowadzącą ewidencję placówek oświatowych, najpóźniej na 1 miesiąc przed likwidacją, która może mieć miejsce z końcem roku szkolnego.   

§ 26

1. Dyrektor Przedszkola zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem Przedszkola  wszystkim członkom społeczności przedszkolnej. 

 2. Niniejszy Statut zatwierdza organ prowadzący.

                                                                      RODO

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 roku informuję, że:
Administratorem Państwa Danych Osobowych jest 

PRZEDSZKOLE NIEPUBLICZNE „WRÓŻKOLANDIA

CEL PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH ORAZ PODSTAWA PRAWNA

Państwa dane osobowe będą przetwarzanie wyłącznie:

  • w celu realizacji celów i zadań wynikających z Ustawy z dnia 7 września 1991. o wychowaniu przedszkolnym z późn.zm. oraz w celu umożliwienia świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym w celu dokonywania transakcji i płatności, obsługi zgłoszeń, które są do nas kierowane oraz w celu kontaktowania się z Państwem w celach związanych ze świadczeniem usług /na podstawie art. 6 ust 1 pkt a, b i c RODO,
  • dla celów podatkowych i rachunkowych w związku z przepisami prawa/na podstawie art. 6 ust 1 pkt c RODO.

UDOSTĘPNIENIE DANYCH OSOBOWYCH

Państwa dane osobowe będą udostępniane przez Administratora Danych Osobowych wyłącznie:

  • podmiotom przetwarzający z którymi Administrator Danych Osobowych podpisał umowę powierzenia,
  • organom państwowym, którym udostępnienie danych osobowych regulują oddzielne przepisy prawa.

UDOSTĘPNIANIE DANYCH DO PAŃSTW TRZECICH

Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego, ani żadnej organizacji międzynarodowej.

OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH OSOBOWYCH

Państwa dane osobowe będą przechowywane/przetwarzane:

  • nie dłużej niż jest to konieczne, przez okres wyznaczony właściwym przepisem prawa, tj. Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o wychowaniu przedszkolnym z późn.zm.,
  • dla celów podatkowych i rachunkowych zgodnie z przepisami prawa.

UPRAWNIENIA PRZYSŁUGUJĄCE W ZWIĄZKU Z PRZETWARZANIEM DANYCH OSOBOWYCH

Informujemy, że posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania (jeżeli są nieprawidłowe lub niekompletne), usunięcia (jeżeli dane nie będą już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane przez Administratora Danych), ograniczenia przetwarzania (jeżeli dane są nieprawidłowe możecie Państwo żądać ograniczenia przetwarzania swoich danych na okres pozwalający sprawdzić prawidłowość tych danych) prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu (tych danych których Administrator Danych nie będzie potrzebował w celu kontroli przez organy publiczne), prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem(w zakresie danych przetwarzanych na podstawie zgody art. 6 ust 1 pkt a RODO i art. 9 ust 2 pkt b RODO), prawo do bycia zapomnianym (jeśli przepis prawa na to pozwala).

PRAWO DO WNIESIENIA SKARGI

Macie Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, gdy uznacie, że przetwarzanie danych osobowych dotyczących Pani/Pana narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016r.

CZY PODANIE DANYCH OSOBOWYCH JEST OBOWIĄKOWE?

Podanie danych osobowych wynikających z Ustawy z dnia 7 września 1991r. O wychowaniu przedszkolnym z późn.zm. jest niezbędne w celu świadczenia usług. Konsekwencją nie podania danych osobowych jest brak możliwości przyjęcia dziecka do przedszkola i świadczenia opieki. Jeżeli wymagają tego przepisy prawa, możemy wymagać od Państwa podania innych danych niezbędnych np. ze względów rachunkowych lub podatkowych. W pozostałym zakresie podanie danych jest dobrowolne.

ZAUTOMATYZOWANE PODEJMOWANIE DECYZJI

Państwa dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą też poddawane procesowi profilowania.